Poradniki
Dlaczego należy dbać o prawidłowe ciśnienie azotu w akumulatorach hydraulicznych?
Głównym zadaniem akumulatora hydraulicznego w maszynach wytrzymałościowych jest gromadzenie oleju pod ciśnieniem i oddawanie go w czasie zwiększonego zapotrzebowania. Akumulatory wspomagają zasilacz hydrauliczny i pozwalają przeprowadzać testy, które byłyby niemożliwe przy ich braku, z powodu ograniczonej wydajności pompy.
Dodatkową funkcją akumulatora jest:
- tłumienie pulsacji ciśnienia
- tłumienie uderzeń hydraulicznych
Wyżej wymienione funkcje tłumaczą, dlaczego akumulatory umieszcza się również na linii powrotu oleju do zasilacza.
Olej jest gromadzony w komorze akumulatora pod ciśnieniem, które musi być zrównoważone przez ciśnienie azotu po drugiej stronie przegrody komory.
Gdy następuje spadek ciśnienia oleju np.: w czasie bardzo wymagającego testu, sprężony gaz wypycha olej z akumulatora, uzupełniając jego brak w systemie.
Ze względu na rodzaj przegrody, akumulatory dzielą się na:
- tłokowe
- pęcherzowe
- membranowe
W przypadku akumulatorów membranowych, gdy ciśnienie oleju nie jest równoważone przez ciśnienie azotu, może dojść do trwałego uszkodzenia akumulatora z powodu zniszczenia membrany.
Główną przyczyną ubytku azotu jest jego ucieczka przez zawory, a w przypadku akumulatorów tłokowych dodatkowo przez wyciek gazu na uszczelkach tłoka.
Wielkość ciśnienia w akumulatorach zależy od tego, czy są one na linii ciśnienia czy powrotu, od maksymalnego ciśnienia w systemie, a także od rodzaju przeprowadzanych testów. Ustalenie prawidłowego ciśnienia azotu jest elementem strojenia systemu.
Pomiarów ciśnienia powinno się dokonywać w odstępach czasowych, których wielkość jest zależna od takich czynników jak: intensywność używania maszyny wytrzymałościowej, jej wiek, rodzaj przeprowadzanych testów itp.
Po dokonaniu kilku pomiarów będzie wiadomo, jak często azot powinien być uzupełniany.
Dlaczego warto dbać o olej w stanowisku badawczym?
Jakość oleju ma duży wpływ na na trwałość i niezawodność stanowiska badawczego. "Przypalony" olej może spowodować uszkodzenie serwozaworu, jak również problemy z osiągami stanowiska. Przypalony olej może również powodować blokowanie serwozaworu i skoki siłownika przy wolnozmiennych przebiegach, zwłaszcza przy statycznych próbach rozciągania i ściskania. Obecność dużej zawartości węgla w oleju może również oznaczać problem z zasilaczem hydraulicznym. Olej z dużą zawartością wody może powodować korozję. Zbyt duża zawartość stałych cząstek w oleju może powodować uszkodzenia uszczelek i powierzchni chromowanych.